ساب سیژن به روش دکتر باریک بین

ساب سیژن با استفاده از وسیله ساب سیژن دکتر باریک بین

 (DR BB Subcision Device)

نوآوری جدید برای درمان جوشگاههای آکنه، سلولیت و جوانسازی پوست

 

تعریف ساب سیژن:

ساب سیژن عبارتست از آزاد کردن بافتهای همبندی سفت یا به عبارتی بافت های فیبروتیک توسط وسیله ای، که بطور استاندارد از سوزنهای خاصی بنام سوزن نوکور استفاده می شود. این عمل بویژه برای درمان جوشگاههای عمیق ناشی از جوش های جوانی (آکنه) کاربرد دارد. چنین می توان تصور کرد که یک عامل مهم فرورفتگی ها در مورد جوشگاههای آکنه وجود چسبندگی ها و فیبروز زیر آنهاست که موجب  کشیده شدن پوست به سمت داخل و فرورفتگی می گردند. همچنین در مورد چینهای عمیق استاتیک مثلا در ناحیه خط خنده یا گلابلا (خط اخم بین ابروها) شکستگی الیاف کلاژن و الاستین در عمق چین و بروز فیبروز یکی از علل پایدار ماندن این چینهاست و بازکردن این الیاف در عمق چین میتواند اثر مفیدی در کاستن از عمق این چینها داشته باشد، بدون اینکه ماده ای به عنوان فیلر در عمق چین وارد شود. ساب سیژن روش بسیار موثری برای بهبود  فرورفتگی ها و به داخل کشیده شدنهای اسکارهای آکنه است.

 

روش های مرسوم :

ü  با استفاده از سوزن نوکور که شباهت زیادی به خنجر دارد در فواصل مختلف وارد بافت فیبروتیک شده و پس از به حالت افقی درآوردن سوزن در زیر پوست شروع به بریدن بافتهای فیبروتیک و در بسیاری از موارد ایجاد خونریزی و هماتوم می نماییم. به عبارتی خون در این روش به عنوان یک فیلر طبیعی عمل می کند.

معایب ساب سیژن با استفاده از سوزن نوکور :

1. دراین روش باید بطور مکرر پوست مورد درمان را بصورت موضعی بی حس کرد که اغلب این کار با درد نسبتا زیادی همراه است و بیمار خاطره خوشی از این روش اغلب نخواهد داشت.

2. سوراخ کردن های مکرر پوست توسط سوزنهای نوکور-نیازمند  در زیر هر اسکار بطور جداگانه- موجب بجا گذاشتن جوشگاههای خطی در بسیاری از موارد می شود که ظاهر خوشایندی نداشته و گاه مشکلی به مشکلات بیمار اضافه می نماید.

3. رخداد خونریزی و تشکیل هماتوم موجب کبود شدگی های وسیع می شود که اغلب بیمار مجبور است چندین روز را در منزل سپری کند و در اجتماع حاضر نشود.

4.   خونریزی رخ داده و هماتوم حاصله در اثر استفاده از سوزن نوکور در طولانی مدت میتواند بدنبال ارگانیزه شدن موجب تشکیل فیبروز مجدد گشته و بتدریج به رخداد فرورفتگی مجدد کمک نماید. بنابراین اگرچه فلسفه باز شدن فیبروز و پاره شدن باندهای فیبروتیک بسیار جذاب و عالیست اما استفاده از روش مرسوم و با استفاده از سوزن نوکور با توجه به معایبی که ذکر شد روش ایده آلی به نظر نمی رسد.

 

ü  گاه روشهای دیگری را به روش مرسوم با استفاده از سوزن نوکور اضافه می کنند تا میزان بهبودی ارتقا یابد مانند استفاده از مکش یا ساکشن بعد از انجام ساب سیژن که آن نیز با مشکلات  خاص خود همراه است. به عنوان مثال لازم است بیمار چندین جلسه هر روز یا یک در میان به پزشک جهت تکمیل درمان مراجعه نماید.

 

 تاریخچه ساب سیژن دکتر باریک بین(DR BB Subcision Device)

 

 از حدود سه سال پیش من با در نظر داشتن لزوم باز شدن فیبروز و چسبندگی های جوشگاه های آکنه قبل از انجام لیزر درمانی یا استفاده از هر روش دیگر که روی پوست کار می کند از جمله پیلینگ یا میکرودرم ابریشن جهت نائل شدن به پاسخدهی حداکثر ، ایده استفاده از میله به جای سوزن به ذهنم رسید. ابتدا شروع به استفاده از آنژیوکت (با تغییر جهت آنژیوکت امکان استفاده از سر بلانت این میله فراهم می شد) و بعد کانولهای تزریق چربی برای عمل ساب سیژن به عنوان وسیله ای جایگزین سوزنهای نوکور کردم. پاسخ دهی خوب بود اما مشکلاتی وجود داشت به عنوان مثال در صورت استفاده از کانولهای یکبار مصرف، بدلیل  شکستگی آن در بافتهای شدیدا فیبروتیک و سفت مجبور به استفاده از چندین کانولا و لذا اسراف قابل توجه می شدیم. سوراخ شدن ناگهانی پوست در حین ساب سیژن نیز اتفاقی بود که گاه پیش می آمد. در سال1391ینجانب با توجه به تاثیر بسیار خوب ساب سیژن توسط کانولا تصمیم به طراحی وسیله ای جهت ساب سیژن گرفتم که هم خوش دست باشد و حتی الامکان پوست را درهنگام انجام کارسوراخ نکند وهم کارایی بالایی در پاره کردن و باز کردن بافتهای فیبروتیک جوشگاههای فرورفته آکنه را در عمق های مختلف داشته باشد. پس از آزمون و خطاهای متعدد، این وسیله طراحی و ساخته شد و با عنوان DR BB Subcision Device ثبت آن به عنوان اختراع در ایران انجام گردیده و مراحل ثبت اختراع آن در امریکا در حال انجام است.

روش کار :

 قبل از شروع کار ابتدا کل ناحیه درگیر توسط محلول تامیسنت (حاوی اپی نفرین، لیدوکائین و نرمال سالین) کاملا متورم و بی حس می گردد. اپی نفرین موجود در این محلول موجب تنگ شدن موضعی عروق شده و احتمال خونریزی را اندک می کند. در این روش ابداعی بجای سوراخ کردنهای مکرر توسط سوزن نوکور فقط از یک سوراخ(ایجاد شده با سرسوزن شماره 18) که اغلب کنار گوش و از داخل موهای خط ریش قرار دارد وارد زیر پوست کل ناحیه شده و عملیات ساب سیژن و پاره کردن بافتهای فیبروتیک را طی مدت کوتاهی (بر خلاف روش مرسوم قدیمی) انجام می دهیم. انفیلتراسیون مایع لابلای بافت مورد نظر در محل ساب سیژن موجب سهولت انجام کار و بی خطر شدن آن از نظر آسیب به عروق و اعصاب می گردد. همچنین تورم حاصل از تزریق محلول تامیسنت خود موجب هیدرودیسکسیون و باز شدن بافتهای فیبروتیک می گردد و به نوعی به باز کردن مکانیکی آینده کمک می نماید.

 نوک این وسیله به گونه ای طراحی شده که کند بوده و تیز و برنده نباشد (بر خلاف سوزن نوکور).

 

نکات و مزایای مهم ساب سیژن با استفاده از وسیله ساب سیژن دکتر باریک بین  (DR BB Subcision Device)

 

مزایا :

ü  در درمان جوشگاههای شدید  و فرورفته آکنه موجب یک تحول اساسی دردرمان میشود و نتایج درمانی سایر اعمال مانند پیلینگ یا لیزر را نیز افزایش میدهد.

ü       صرفه جویی در وقت

ü      سهولت انجام کار

ü       نتایج درمانی عالی

ü       استفاده از فقط یک سوراخ  کوچک در هر طرف صورت

ü       فقدان خونریزی و کبودی قابل توجه

ü       امکان استفاده در همه فنوتیپ های پوستی

ü      مدت زمان استراحت کوتاه بیمار( فقط دو تا سه روز تورم دارد)

ü   امکان درمان همزمان در یک جلسه با  پیلینگ شیمیایی یا مکانیکی(میکرودرم ابریشن یا درم ابریشن)و یا لیزردرمانی

ü  مزیت ویژه این روش بر خلاف لیزردرمانی یا پیلینگ اینست که در هر فصلی قابل انجام بوده و محدودیت خاصی از نظر وجود آفتاب شدید ندارد.

ü  این روش نه تنها در درمان اسکارهای آتروفیک آکنه کاربرد دارد بلکه در درمان چینهای عمیق صورت (به عنوان مثال چین نازولابیال) و نیز بهبود قابل توجه هر گونه اسکار آتروفیک و فرورفته (شامل اسکارهای خطی سزارین یا آپاندیسیت یا کوله سیستکتومی) و نیز جوانسازی کلی پوست در پوستهای مسن و دچار سولار الاستوزوسیع و چین و چروک واضح و نیز در بهبود سلولیت در ناحیه ران یا باسن نیز کاربرد دارد.

 

ü  در این روش از بی حسی ایجاد شده بدنبال تزریق محلول تامیسنت میتوان استفاده بهینه کرد به عنوان مثال شخصا گاهی بیماران را همزمان تحت ساب سیژن برای آزادسازی فیبروز عمقی و لیزردرمانی fractional 2Co  برای بهبود سطحی اسکارها قرار میدهم. یکی از ملاحظات مهم در این مورد ممنوعیت همراهی IPL با ساب سیژن است زیرا بدیل بی حسی ناحیه احتمال رخداد تاول و زخم در محل IPL بعد از انجام ساب سیژن وجود دارد ولی انجام لیزر fractional 2Co ممنوعیتی ندارد و نیز لیزرهای فراکشنال nonablative مانند affirm نیز ممنوعیتی برای انجام همزمان با ساب سیژن ندارند. تجربه دیگر من در این زمینه استفاده از fractional RF بدنبال انجام ساب سیژن(همزمان) است که میتواند موجب افزایش میزان بهبودی اسکارهای آتروفیک آکنه شود.

 

توصیه ها :

ü  سوالی که مطرح میشود اینست که این عمل برای چه افرادی توصیه می شود و در چه کسانی بهتر جواب می دهد؟ در جواب باید گفت که این عمل به عنوان اولین گزینه درمانی برای افراد مبتلا به جوشگاههای عمیق آکنه بسیار مناسب است و پاسخدهی در کسانیکه عمق اسکارهایشان پهن است (Box and Rolling scars) بهتر از اسکارهای با سطح مقطع کم و عمق زیاد و تیز (Ice pick scars) است. ولی در کلیه افراد  بلااستثنا درجاتی از احساس بهبودی وجود دارد.

ü  آیا قبل انجام این عمل، فرد باید اقدامات درمانی دیگری را انجام دهد؟ توصیه ما اینست که فرد در زمان انجام این کار فاقد آکنه فعال باشد و لذا کسانی که دارای جوشهای ملتهب و چرکی هستند ابتدا باید به فکر درمان آنها باشند تا درمان جوشگاهها. بسیاری از کسانی که تحت عمل ساب سیژن قرار می گیرند افرادی هستند که قبلا داروی ایزوترتینوئین( آکوتان) مصرف کرده اند. انجام این روش در زمان مصرف داروی ایزوترتینوئین و حداقل سه ماه پس از اتمام آن توصیه نمی شود.

ü  بعد از عمل ساب سیژن مراقبتهای بعد از عمل بسیار اندک می باشند.  توصیه میشود بیمار به مدت 24 تا 48 ساعت از تماس دو سوراخ ایجاد شده در طرفین صورت با آب پرهیز کند و روی آنها از یک پماد آنتی بیوتیکی مانند موپیروسین استفاده نماید. در افرادی که سابقه رخداد تب خال در صورت  دارند تجویز پروفیلاکتیک آسیکلوویر توصیه میشود. بعد از ساب سیژن تنها بر خلاف لیزر درمانی روی سطح پوست مراقبت ویژه از نور آفتاب لازم نیست.

ü  نکته بسیار مهم در درمان جوشگاههای آکنه این است که بیمار باید توقعش از نتیجه درمان منطقی باشد. هیچ روشی در حال حاضر برای درمان کامل اسکارهای آکنه وجود ندارد و تمام درمانها اثراتشان نسبی است. به همین دلیل اغلب ترکیبی از روشها برای حصول بیشترین نتیجه درمانی در نظر گرفته می شود. نوع انتخاب روش درمانی بسته به آگاهی، مهارت و تجربه پزشکان متخصص پوست با یکدیگر متفاوت بوده و همگی صحیح میباشند. به عنوان مثال شاید بعضی هنوز از روشهای punch elevation   یا روشهای جراحی دیگر استفاده کنند اما متخصص دیگری علاقه ای به آن نداشته باشد. من به تجربه ترکیبی از ساب سیژن، پیلینگ های موضعی عمیق با TCA(CROSS)، لیزر های  CO2 FRACTIONAL یا um YagErbi که لایه برداری کرده و ایجاد زخم می کنند یا لیزرهای affirm یا icon که زخم ایجاد نمی کنند، درمان باfractional RF with needle  و نیز میکرودرم ابریشن می تواند بهترین نتایج درمانی را حاصل نمایند. گاه لازم میشود از تزریق فیلر نیز برای پرکردن برخی فرورفتگی های مقاوم استفاده کنیم و اغلب بهترین پرکننده چربی خود فرد توسط عمل لیپوفیلینگ میباشد.  

 

ü  باید توجه داشت که از آنجا که درمان جوشگاههای آکنه بسیار سخت است و در عین حال با نتایج درمانی نسبی همراه است لذا بهتر است قبل از اینکه آکنه باعث ایجاد جوشگاههای بد منظره روی صورت یا بدن شود با پیگیری و درمان مناسب آکنه از ایجاد این جوشگاهها پیشگیری کرد، یعنی مثل همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

 

 

 

 

 

 

 

بدرود

دکتر بهروز باریک بین

متخصص پوست

قائم مقام مرکز تحقیقات کاربرد لیزر در علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

 

 

زمان انتشار: پنجشنبه 12 دي 1392 (10 سال قبل)
تعداد بازدید: ۳۷۲۰۱